"/> استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون در زنجیره‌ی عرضه‌ی نوکیا | مای نوکیا

استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون در زنجیره‌ی عرضه‌ی نوکیا

hmd-nokia-3-2-2-1200×1200

در سال‌های قبل، نوکیا یکی از پیچیده‌ترین و پرجزئیات‌ترین سیستم‌های عرضه‌ی تلفن همراه را دارا بود. علت وجود آن هم مدیون یکی از موسسان نوکیا به نام Jean-Francois Baril بود. از این رو نباید از شنیدن خبر تکامل و بهبود این سیستم خیلی تعجب کرد.

زیرا نوکیا به طور رسمی اعلام کرد که سیستم‌هایش با کمک هوش مصنوعی، کاملاً مبتنی بر ابر هستند. وب‌سایت SupplyChainDigital اخیراً مصاحبه‌ای کامل با Noha Samara، رئیس تدارکات مشتریان نوکیا موبایل، داشته است. در این مصاحبه به کلیه‌ی اقدامات فنلاندی‌ها برای بهبود تدارکات در جایگاه یک استارت‌آپ کوچک تا یک شرکت بزرگ، پرداخته شد. بخش نوکیا موبایل، دوباره توسط HMD Global راه‌اندازی شد و جان گرفت. این شروع خوب زمانی اتفاق افتاد که برند و نام نوکیا همچنان قدرت‌مند و قابل احترام بود. اما خب قطعاً نمی‌توان وضعیت مالی یک استارت‌آپ نوپا را با دپارتمان سابق نوکیا موسوم به دستگاه‌ها و سرویس‌ها، که از همه‌ی منابع بهره‌مند بودند، مقایسه کرد. دستیابی دوباره به چنین جایگاهی برای نوکیا موبایل چالش برانگیز بود. اما با تکیه بر فناوری‌های جدید و انعطاف‌پذیری HMD به عنوان یک استارت‌آپ کوچک، مشکلات یکی پس از دیگری حل شدند.

نوکیا موبایل ابتدا با استفاده از نرم‌افزار سعی در حل مشکلات عنوان شده داشت. روشی که به آن‌ها در تصمیم گیری‌های صحیح در مورد فرآیند‌های صنعتی تلفن همراه کمک می‌کرد. این مراحل در نهایت منجر به رسیدن موبایل‌های نوکیا از روی صفحه‌ی طراحان نوکیا به دست مشتریان شد. آن‌ها همچنین از سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا به اختصار ERP استفاده کردند تا داشبوردهای داخلی و فرامرزی را توسعه و آن را برای منابع وابسته‌ی داخلی قابل مشاهده قرار دهند. به علاوه اینکه آن‌ها یک زنجیره‌ی تأمین را برای توزیع کنندگان و فروشندگان (خرده فروشان) توسعه دادند تا بتوان مراحل سفارش، پردازش، ارسال و صورتحساب را هدایت کرد.

اکنون نوکیا موبایل به استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون در چرخه‌ی عرضه‌ی خود روی آورده است. آن‌ها از این موارد در داشبوردها، گزارشات مربوط به مشتریان، برنامه‌ریزی‌های SKU، برنامه‌ریزی‌های حمل و نقل و برنامه‌ریزی‌های مربوط به تأمین استفاده می‌کنند. همچنین این شرکت در حال کار روی روش‌هایی است که به توزیع سریع‌تر محصولات از طریق شرکایی مانند Agility، DHL و DB Schenker است.

در طول سالیان گذشته نوکیا موبایل به همگان اثبات کرد که برای پیشرفت لازم نیست به بزرگی رقبا باشید. اما خب مسئله‌ی اصلی، سرعت بیشتر رقبا یا همان کمپانی‌های بزرگ‌تر در عرضه‌ی محصولات به بازار بود. برتری آن‌ها نسبت به نوکیا، دسترسی کاملشان به منابع مختلف برای رشد و توسعه‌ی سریع‌تر بود. باید برای روزی که بتوان محصولات جدید نوکیا را در بازارهای مختلف و تنها چند روز پس از معرفی خریداری کرد، امیدوار بود. یا حتی بهتر اینکه بتوان لوازم جانبی ساخت نوکیا را هم به راحتی از فروشگاه‌ها تهیه نمود. به هر حال این نشان می‌دهد که نبوغ شرکت‌های نوپا در گرو پول است؛ آن هم مبلغ زیادی پول. یا شاید هم ما همچنان منتظریم تا دوباره شاهد همان نوکیایی باشیم که روزگاری با آن خاطره داشتیم.

شاید حداقل بتوان از HMD برای بازگرداندن برند نوکیا به بازار موبایل تشکر کرد!

نظر شما چیست؟

منبع :
NOKIAMOB

دیدگاه ها

  • amer 16/02/2020 :: 15:21

    3حالت وجود داره
    1)نوکیاhmdباید در طی چند سال سودش برای توسعه و تحقیقات و بزرگ کردن شرکتش خرج کنه که زمان بر هست
    2)یا اینکه نوکیا پول زیادی را به شرکتHMDتزریق کنه و به نوعی شریکش بشه
    3)یا اینکه نوکیا بدون HMDبه تولید و رقابت برگرده

    واقعا باید قدردان وجود و زحماتHMDباشیم که اسم نوکیا را زنده کرد
    به نظرم HMDبه کارش ادامه بده بهتره

  • Morteza 16/02/2020 :: 19:33

    HMD خوب داره کار می‌کنه ولی باید تنوع زیاد کنه تا بازار از سامسونگ و گوشی های چینی پس بگیره

  • Bashir Taqavi 16/02/2020 :: 23:12

    خیلی هم عالی

  • m 17/02/2020 :: 07:57

    سلام
    به نظر منhmd نسبت به منابع که در اختیار داره خیلی خوب عمل کرده ولی این نداشتن منابع خیلی به نوکیا ضربه زده مثلا موجودی گوشی ها تموم میشه متاسفانه نوکیا نمیتونه مثل شرکت های بزرگ به سفارش ها جواب بده امیدوارم نوکیا برنامه ای برا تولید حداکثری گوشی داشته باشه برعکس دوستان به تنوع بیشتر اعتقاد ندارم در حال حاضر برگ برنده نوکیا به روز بودن گوشی هاش هست متاسفانه نوکیا کل بازار گوشی رو در اختیارhmd گذاشته و خودش ورود نمیکنه به نظرم این فاصله برداشته بشه خیلی بهتره مثلا نوکیا جزو شرکت های پیشرو در نسل پنجم بوده ولی در حال حاضر هیچ گزینه ای با نسل پنجم ندارد که این خیلی بده اگه مثل مایکروسافت خودت رو شکست خورده میدانی همین الان وضعیت طرفدار ها رو مشخص کن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *