نگاهی به تولد HMD Global و بازگشت مجدد نوکیا

nokia revive

هنگامی که Pekka Rantala از پنجره دفتر خود در مقر HMD Global در اسپو فنلاند (البته مقر قبلی این شرکت) به بیرون نگاهی می اندازد، یک ساختمان بزرگ با نمای آجر زرد را می بیند. در اوایل دهه ۹۰، او کار خود در زمینه ارتباطات مخابراتی را به عنوان مدیر صادرات برای یک تیم کوچک در بخش موبایل نوکیا در آنجا آغاز کرد.

در آن زمان کار رانتالا سفر کشور به کشور در آفریقا، و در برخی از نقاط اروپا بود که با چمدانی پر از تجهیزات مربوط به بازاریابی و گوشی، برای فروش دستگاه های نوکیا به مشتریان تجاری تلاش می کرد. در حال حاضر، او نایب رئيس اجرایی و مدیر ارشد بازاریابی HMD Global، یک استارت آپ دو ساله که با هدف احیای گوشی های نوکیا تاسیس شده، است.

در حقیقت HMD از خاکستر کسب و کار گوشی های نوکیا خلق شده است، شرکتی که روزگاری این صنعت را تحت سلطه داشت. اگر چه HMD یک شرکت جوان و مستقل است، اما هنوز هم به شدت به “نوکیا” قدیم وابسته است؛ هم در حوزه محصول و هم حوزه در کارکنان – مانند رانتالا.

پکا رانتالا توضیح می دهد:

این ماجراجویی با چیزی که من در آن ۱۷ سالی که در نوکیا بودم متفاوت است به طوری که من اصلا احساس نمی کنم که مشابه آن را قبلا دیده باشم یا انجام داده باشم.

از زمان تاسیس این شرکت، HMD برای تبدیل شدن به یک تولید کننده بزرگ گوشی هوشمند تلاش کرده و در این راه، نام نوکیا را در دنیای گوشی های موبایل زنده کرده است. اما در کسب و کاری که اکنون جای زیادی برای بازیکنان جدید وجود ندارد، آیا HMD می تواند در بازار ایالات متحده جایگاهی به دست آورده و در نهایت پیشرفت کند؟ HMD معتقد است که می تواند.

HMD، خانه گوشی های نوکیا

نوکیا یک نام قابل احترام و بزرگ در گوشی های موبایل بود. در سال ۲۰۰۷، این شرکت سهم بزرگی، بالغ بر ۵۰ درصد بازار را در اختیار داشت. اما سال ۲۰۰۷ همان سالی بود که اپل اولین آیفون را عرضه کرد. نوکیا، مانند دیگر سازندگان بزرگ موبایل در آن زمان، اهمیت آن را دست کم گرفت. با قدرت گرفتن اپل، سامسونگ و سایر سازندگان گوشی های هوشمند مبتنی بر اندروید، سهم نوکیا روز به روز کاهش یافت، تا اینکه در سال ۲۰۱۳ نوکیا تنها ۳ درصد سهم بازار را در اختیار داشت.

با این حال نوکیا با دستگاه های خود شروع به مقابله با گوشی های هوشمند این شرکت ها کرد؛ البته با پلتفرم ویندوز موبایل مایکروسافت بجای اندروید. گزارش شده است که استفان الوپ، مدیر عامل شرکت نوکیا، گفته که ویندوز موبایل منابع مورد نیاز نوکیا را ارائه می دهد و اگر نوکیا وارد دنیای اندروید می شد، در مقابل سامسونگ که این پلتفرم را تحت سلطه داشت شانس چندانی نداشت (البته نیازی به توضیح نیست که مایکروسافت کارفرمای سابق الوپ بوده، که بسیاری بر این باورند این موضوع یکی از عوامل مهم در تصمیم این شرکت برای استفاده از ویندوز بوده است). با این حال، دستگاه های ویندوز موبایل در زمینه جذب طرفدار زیاد موفق عمل نکردند. در نهایت، نوکیا بخش تلفن خود را در سال ۲۰۱۳ به مایکروسافت فروخت، که امیدوار بود در رقابت های گوشی های هوشمند که اساسا به دست iOS و اندروید افتاده بود، بتواند با قدرت به مقابله بپردازد.

پکا رانتالا

اما مدتی پس از تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت، این شرکت نام نوکیا را کنار گذاشت، که با این کار عملا حضور نوکیا در بازار گوشی های موبایل به پایان رسید. در نهایت، مایکروسافت فروش گوشی ها را نیز به طور کامل متوقف کرد و به دنبال آن، هزاران کارمند که بسیاری از آنها از نوکیا آمده بودند اخراج شدند.

رانتالا در مورد سقوط نوکیا اظهار داشت:

من شرکت های زیادی را در تاریخ اقتصاد جهان به یاد ندارم که واقعا قادر بوده باشند طی چندین دهه صنعت خاصی را رهبری کنند.

پس از این که مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ از بازار خارج شد، دو شرکت FIH Mobile (یک شرکت تابعه فاکسکان) و HMD Global که تازه تاسیس شده بود، دارایی های سابق نوکیا را از مایکروسافت تصاحب کردند. به طور همزمان، HMD با امضای قراردادی با نوکیا مجوز ساخت گوشی های هوشمند با نام تجاری نوکیا را به دست آورد و همچنین اجازه دسترسی به “مجوزهای ثبت اختراع ضروری” را نیز دریافت کرد.

در عوض، شرکت نوکیا برای این کار از HMD حق امتیاز دریافت می کند. همچنین Nokia Technologies، به عنوان یک بخش از شرکت نوکیا نیز در هیئت مدیره HMD حضور دارد تا اطمینان حاصل شود که این شرکت جدید به ارزش های این برند وفادار خواهد بود، به طوری که محصولات جدید آنها “انتظارات مصرف کنندگان از دستگاه های نوکیا، از جمله کیفیت، طراحی، و نوآوری متمرکز بر مصرف کننده را برآورده می سازد.”

به عبارت دیگر، گوشی هایی که توسط HMD Global ساخته می شوند، باید استانداردهای خاصی که توسط Nokia Technologies برای استفاده از نام تجاری نوکیا تعیین شده اند را پاس کنند، که در نتیجه این موضوع منجر به ایجاد یک ارتباط بسیار نزدیک بین این دو شرکت شده است.

رانتالا همچنین گفته است:

این همکاری با نوکیا همچنین بر پایه اعتماد متقابل بسیار قوی بر یکدیگر شکل گرفته و این واقعا عالی است. ما در هر کاری که انجام می دهیم حمایت بسیار خوبی از شرکت نوکیا به دست آورده ایم.

این همکاری و اعتماد به احتمال خیلی زیاد به این دلیل است که بسیاری از اعضای موسس HMD Global کارمندان سابق نوکیا بوده اند. برای مثال یوهو سارویکاس، مدیر ارشد محصولات این شرکت در سال ۲۰۰۶ در نوکیا شروع به کار کرد؛ پیا کانتولا، نایب رئیس تجربه مشتری، تقریبا ۱۵ سال را در نوکیا گذرانده است. همچنین هر دوی این افراد پس از فروش کسب و کار موبایل نوکیا در مایکروسافت به کار خود ادامه دادند. بسیاری از کارکنان دیگر این شرکت نیز زمان زیادی را در نوکیا مشغول به کار بوده اند؛ و خود رانتالا سومین نفری بوده که به استخدام HMD در آمده است.

طبق گفتگوهای صورت گرفته توسط Digital Trends با کارکنان مختلف HMD برای این مقاله، اشتیاق و تعصب واژه ای است که بارها از زبان این افراد شنیده شده و همه آنها به شدت در تلاش هستند تا نام تجاری نوکیا را دوباره احیا کرده و به جایگاه واقعی خود بازگردانند. کریستین کاپلی مدیر بخش توسعه تجارت در آمریکا بوده و بیش از ۱۳ سال از عمر خود را در نوکیا گذرانده است. کاپلی در یک مصاحبه تلفنی اظهار داشته افرادی که در HMD Global فعالیت دارند، با شور و شوق کار می کنند و برای بسیاری از آنها، این کار مانند فصل دوم در تاریخ نوکیا به نظر می رسد.

کاپلی گفته است:

این برای بسیاری از ما مسئله ای شخصی است، ما واقعا می خواهیم نوکیا را در جایگاهی که به آن تعلق دارد مشاهده کنیم. راهکارهایی که ما ایجاد می کنیم، واقعا با مصرف کنندگان شروع می شود – این تنها حس می شود.

در یک ماجراجویی و سفر، فراز و فرودهایی وجود دارد و رانتالا گفته که دو سال اخیر برای HMD Global یک “بازگشت” هیجان انگیز به بازار بوده است. اما به جای ساختن نام تجاری HMD یا چیز جدید دیگر، چرا این شرکت بر نام نوکیا تکیه کرده است؟ رانتالا معتقد است که این موضوع به این دلیل است که قدرت نام تجاری نوکیا هنوز به حدی زیاد است که می تواند عملکرد خیره کننده ای داشته باشد.

نگاهی به تولد HMD Global و بازگشت مجدد نوکیا 1

رانتالا می گوید:

علاوه بر این که نوکیا اولین گوشی برای بسیاری از مردم بوده است، بلکه آن واقعا به لحاظ عاطفی برای مردم بسیار اهمیت دارد. این گوشی احتمالا در بسیاری از لحظات فراموش نشدنی حضور داشته است … آن واقعا به یک نام تجاری تبدیل شد. این یک نام تجاری است که من فکر می کنم همه یا آن را دوست دارند یا عاشق آن هستند و یا احساس خنثی نسبت به آن دارند. من کسی را ندیده ام که از این برند متنفر بوده باشد.

رانتالا معتقد است کیفیت، اعتماد و قابلیت اطمینان چیزهایی است که مردم آنها را با نام نوکیا گره خورده می دانند. رانتالا گفته این یکی از دلایلی است که سبب شده او مدت زیادی مشغول به کار در نوکیا بماند و همچنین زمانی که مذاکرات در مورد پیوستن به HMD شروع شد، “هیچ گونه تردیدی نداشته باشد”.

اما در حالی که دلایل طرفدار داشتن نام نوکیا واضح است، چیز زیادی در مورد HMD وچود ندارد. اگر شما از رانتالا در مورد سه حرف تشکیل دهنده این برند بپرسید، او با خنده می گوید دقیقا همین سوال در زمان پیوستن او به این شرکت برایش وجود داشته است. HMD واقعا می خواهد توجه ها را به جای خود به سوی نوکیا جلب کند، چرا که نوکیا همان چیزی است که مردم دوستش دارند. همه اینها به کنار، آن یک نام تجاری ۱۵۴ ساله است.

رانتالا می گوید:

ما قصد ایجاد منظور خاصی از کلمه، و یا نام HMD نداشته ایم. این به معنای چیزهایی مانند Helsinki Mobile Dream نیست. ما می گوییم ما HMD، خانه گوشی های نوکیا (home of Nokia phones) هستیم. سپس آنها به ما می گویند، “یک لحظه صبر کنید، چگونه HMD خانه گوشی های نوکیا را بازگو می کند؟” آن مستقیما بازگو نمی کند و اهمیتی هم ندارد. ما خانه گوشی های نوکیا هستیم و نام شرکت ما HMD است.

موفقیت، به لطف مشارکت

HMD Global از طریق چندین شرکت کلیدی مشغول به فعالیت است که رانتالا آن را “مدل مشارکتی” می نامد. در کنار همکاری با Nokia Corporation، اچ ام دی عمیقا با FIH Mobile Limited (شرکت تابعه فاکسکان که همچنین وظیفه تولید آیفون های اپل در چین را نیز به عهده دارد) برای تولید محصولات نوکیا در حال همکاری و ارتباط است. این همکاری به HMD این امکان را می دهد تا محصولات خود را در مقیاس نسبتا سریع ارائه کند. طبق گفته رانتالا، HMD بیش از ۷۰ میلیون دستگاه را در طول دو سال گذشته فروخته است و طبق آمار Counterpoint Research برای سال ۲۰۱۸ این شرکت توانسته به یکی از ۱۰ تولید کننده برتر گوشی های هوشمند در جهان تبدیل شود.

یکی دیگر از شرکای حیاتی که به HMD کمک می کند تا تجربه ای عالی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد، گوگل است. این همکاری زمانی آغاز شد که HMD تصمیم گرفت از اندروید به عنوان سیستم عامل نصب شده در گوشی های نوکیا استفاده کند. رانتالا می گوید “این یک تصمیم آسان بود”، از آنجا که ایده این بوده است که از ایجاد یک پوسته سفارشی مانند TouchWiz سامسونگ (که اکنون به نام Samsung Experience شناخته می شود) بر روی اندروید چشم پوشی گردد، و از اندروید استوک استفاده شود.

اندروید تا حد زیادی بالغ شده است و دلیل چندانی برای از هدر دادن منابع ایجاد یک پوسته سفارشی وجود ندارد.

رانتالا توضیح می دهد:

ما نتیجه گرفتیم که تقریبا هیچ دلیلی برای اینکه ما پوسته اختصاصی خود را ایجاد کنیم وجود ندارد. بنابراین ما یک رویکرد بسیار خالص تر را برای اندروید در پیش گرفتیم. اندروید کاملا در کانون توجه گوگل قرار دارد. و ما می خواهیم سرویس های گوگل را همان طور که مورد توجه گوگل هستند حمایت کنیم. ارائه بسیار سریع به روز رسانی سیستم عامل برای مصرف کنندگان بسیار آسان است و از آنجا که ما نرم افزار اختصاصی خود را بر روی اندروید نداریم، ما همچنین می توانیم به انتشار به روز رسانی های امنیتی ماهانه متعهد بمانیم.

پوسته یا تم های سازنده ها می توانند سرعت سیستم عامل اندروید را کاهش دهند، همانطور که می توانند نرم افزارهایی زاید و مخرب غیرقابل حذف به همراه داشته باشند. زمانی نیاز به ایجاد چنین نرم افزارهای وجود داشت که اندروید تازه شروع به کار کرده بود و هنوز بسیاری از قابلیت ها را در خود نداشت. پوسته ها یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف اندروید را ایجاد کردند: عدم یکپارچگی. اضافه کردن لایه های اضافی بر روی اندروید خالص به معنای تاخیر در آماده سازی و انتشار به روز رسانی های عمده است، چون تولید کنندگان باید مطمئن شوند که هر بخش از سیستم عامل هنوز هم با سایر بخش ها به طور یکپارچه عمل کند.

یوهو سارویکاس

اما اندروید تا حد زیادی بالغ شده است، و دلیل زیادی برای از هدر دادن منابع ایجاد یک پوسته سفارشی وجود ندارد. HMD نخستین گوشی های خود را با اندروید استوک یا خالص عرضه کرد، و در نهایت یک همکاری جدید را با گوگل آغاز کرد تا تقریبا تمام گوشی های نوکیا را تحت برنامه Android One ارائه کند. اندروید وان هیچ گونه نرم افزار اضافی از پیش نصب شده توسط سازنده را شامل نمی شود. پیوستن به این برنامه، وعده به روز رسانی سریع اندروید به مدت دو سال و همچنین تعهد به عرضه به روز رسانی های امنیتی ماهانه به مدت سه سال را به ارمغان می آورد.

جان گلد، مدیر مشارکت اندروید وان در گوگل، در ایمیلی به Digital Trends اظهار داشته است: الزامات دیگری نیز وجود دارد. تنها تعداد محدودی از تنظیمات و دستکاری ها در رابط کاربری این دستگاه ها می تواند وجود داشته باشد، و تمام اپلیکیشن های از پیش نصب شده توسط گوگل تایید شده اند. گلد می گوید، گوگل شرکایی که نمی توانستند به این وعده متعهد شوند را کنار گذاشت، اما برای همکاری با HMD نگرانی و مشکلی نداشته است.

گلد توضیح می دهد:

از اولین جلسات ما با تیم رهبری HMD، ما از این که چقدر شرکت های ما به یک فلسفه محصول مشترک متصل هستند شگفت زده شدیم و این هم ترازی بین گوگل و نوکیا است که ما را با Android One به کنار یکدیگر آورده است.

اما دستگاه های اندروید وان از تولید کنندگان مختلف می توانند با هم ادغام شوند، زیرا تقریبا یک تجربه نرم افزاری مشابه را بدون در نظر گرفتن سازنده ارائه می دهند. گلد و رانتالا هر دو معتقدند راهی برای دوام آوردن و برجسته بودن وجود دارد.

گلد می گوید:

اما هنوز هم با در نظر گرفتن مشخصات سخت افزاری، موقعیت نام تجاری، قیمت، طراحی صنعتی، باندل، لوازم جانبی و کانال های دسترسی، تفاوت هایی مشاهده می شود. ما در حال ترویج استاندارد سازی نرم افزار و تعهد به امنیت و قابلیت به روز رسانی هستیم.

و با ارائه اندروید وان در تقریبا تمام دستگاه های خود، HMD در میان شلوغی ها خودنمایی می کند. اکثر تولید کنندگان بزرگ تنها یک یا دو دستگاه مبتنی بر اندروید وان دارند، اما تقریبا هیچ کس نتوانسته متعهد شود تقریبا تمام مجموعه گوشی های هوشمند خود را تحت این برنامه قرار دهد. دستگاه های HMD یکی از اولین ها – مخصوصا در رده متوسط و اقتصادی – برای دریافت آخرین نسخه اندروید بودند؛ بسیار سریع تر و بهتر از امثال سامسونگ و ال جی. رانتالا می گوید که مشتریان HMD – به ویژه نسل جوان – اهمیت “اندروید خالص، امن و به روز” را درک کرده اند.

رانتالا می گوید:

آنها واقعا این واقعیت که ما در حال ارائه به روز رسانی امنیتی ماهانه برای کلیه گوشی های اندرویدی نوکیا هستیم را درک کرده اند و این موضوع واقعا چیزی است که مصرف کنندگان بابت آن به ما نمره بالایی می دهند. ما برای آن بسیار خوشحالیم.

علی رغم این موارد، نرم افزار به تنهایی قادر نخواهد بود مردم را جذب کند. دوربین گوشی های هوشمند نسبت به زمانی که نوکیا از بازار خارج شد به طرز چشمگیری بهبود یافته اند و رانتالا معتقد است که باید کارهای بسیار زیادی در این زمینه انجام شود. مشارکت نوکیا با Zeiss، یک شرکت آلمانی که در سال ۱۸۴۶ تاسیس شد و بابت ساخت لنزهای دقیق مشهور است، باعث شده بود تا گوشی های نوکیا که پیش از HMD تولید شده بودند به لنزهای دوربین زایس مجهز شوند. این رانتالا بود که قمار اصلی خود را در سال ۲۰۰۴ برای دستگاه های N-Series نوکیا آغاز کرد، که در آن زمان منجر به تولید برخی از بهترین دوربین گوشی های موبایل شد، از نوکیا ۸۰۸ PureView گرفته تا نوکیا لومیا ۱۰۲۰ . هنگامی که رانتالا به HMD پیوست، یکی از اولین تماس های او با دوست خود در زایس بود تا مجددا همکاری خود را آغاز کنند.

رانتالا توضیح می دهد:

این یک هیجان آنی از سوی هر دو طرف بود که ما کاملا نیاز داریم دوباره همکاری داشته باشیم، این همان چیزی است که ما انجام دادیم. ما بیش از یک سال پیش اعلام کردیم که دوباره با یکدیگر برای مصرف کنندگان نوآوری خواهیم کرد، و ما بسیاری از گوشی های هوشمند رده بالای نوکیا را با قابلیت های تصویربرداری کارل زایس به ارمغان آوردیم. ما مشتاقانه به دنبال کارهای بیشتری و همچنین ارائه نوآوری در این فضا هستیم.

لوگوی زایس

در بررسی های انجام شده، ما تحت تاثیر کیفیت دوربین HMD که بر روی گوشی هایی مانند نوکیا ۷٫۱ به کار رفته قرار گرفتیم، البته با در نظر گرفتن قیمتی که این دستگاه ها دارند. با این حال، ما هنوز منتظر مشاهده یک تغییر بنیادی بزرگ در این حوزه هستیم. رانتالا معتقد است که مدل مشارکت و همکاری، “راه درست برای نزدیک شدن به بازار” است. این موضوع به این شرکت کمک کرده تا کسب و کار خود را در کمتر از دو سال، در بیش از ۱۰۰ کشور جهان برقرار کند و رانتالا می گوید که این موضوع همچنین سبب به وجود آمدن راضی ترین مشتریان در تاریخ گوشی های نوکیا شده است – آنها “خوشحال ترین مشتریان نوکیا تا کنون” هستند.

گوشی هایی که بیشتر به چشم می آیند

Raun Forsyth، طراح ارشد در HMD Global، یک کهنه سرباز نوکیا و صنعت خود به شمار می آید. او در حدود سال ۲۰۰۵ به نوکیا ملحق شد، زیرا به نظر می رسید که این نام تجاری جالب توجه است – که در طرح های آینده نگرانه (و گاهی متحیر کننده) نوکیا که در این دوره زمانی به نمایش گذاشته شدند مشهود است.

Forsyth از ابتدا با HMD Global همراه بود. در شروع او در پشت میز کار موقت – که خودش ساخته بود – در یک دفتر خالی تقریبا مخفی، زمانی که این شرکت هنوز بصورت مخفیانه فعالیت داشت، کار می کرد. او این شور و شوق را برای تزریق شادی، روح و شخصیت در آفرینش های خود از دست نداده است.

Forsyth در مصاحبه با Digital Trends در دفتر لندن HMD گفت:

شما باید به یک دستگاه عشق بورزید؛ آن دستگاه هر روز هفته و هر ۲۴ ساعت همراه شما است، بنابراین باید چیزی در مورد آن وجود داشته باشد. وقتی ما در مورد سرگرمی و شادی صحبت می کنیم، نگاه سطحی به آن نیست. شما باید به دنبال آن باشید. جزئیات کمی هستند که بازگو می کنند: “وای، این بچه ها واقعا در مورد این فکر کرده اند”.

نگاهی به تولد HMD Global و بازگشت مجدد نوکیا 2

اما چگونه روح و شخصیت را به یک تکه از فناوری تزریق می کنید؟

Forsyth افزود:

این موضوع تکه ای است که من بیشتر نگرانم، این تکه ای است که مصرف کننده می بیند، احساس می کند و با آن تعامل دارد. اما این تنها ۱۰ درصد از زمان ما را می گیرد، و این سخت ترین تکه است.

Forsyth در مورد یک ابزار اندازه گیری برای سنجش موفقیت یک طرح صحبت می کند، و می گوید که در یک جلسه اگر هنگام بحث در مورد یک دستگاه جدید، صدای “همم” از سوی فردی شنیده شود، او متوجه می شود که هنوز نیاز است ساعات بیشتری کار شود، زیرا این کار این فرد به این معنی است که او در مورد این گوشی ملاحظاتی دارد. حتی اگر یک طرح توسط طراحان توافق شده باشد، اغلب کارهای زیادی برای جلب نظر افراد دیگر وجود دارد.

بهترین مثال برای نشان دادن چگونگی این کار و هماهنگی های آن، نوکیا ۳۳۱۰ جدید است. این دستگاه کوچک و ساده، دل شرکت کنندگان در کنگره جهانی موبایل در سال ۲۰۱۷ را ربود، اما پروژه آن عملا در سال ۲۰۰۹ آغاز شده بود. تقریبا ۱۰ سال تا رسیدن به زمان مناسب برای معرفی طول کشید، و Forsyth – همراه با سرپرست طراحی Alasdair McPhail – از آنجا که آنها می دانستند این گوشی فروش خواهد داشت، “برای ۳۳۱۰ جنگیدند”. این تیم خواستار به آغوش کشیدن سرگرمی و نوستالژی بودند.

نگاهی به تولد HMD Global و بازگشت مجدد نوکیا 3

هنگامی که یک ۳۳۱۰ اصلی کالبد شکافی شد، Forsyth گفت که شما خواهید توانست برخی اجزای داخلی را که به گونه ای چیده شده اند تا چهره ای خندان را ایجاد کنند، پیدا کنید. این حس سرگرمی ادامه دارد: ۳۳۱۰ جدید به این شهرت دارد که مدیران جدی در اتاق جلسات بعد از دیدن آن به طرفداران لبخند به لب دنیای تکنولوژی تبدیل می شوند، چرا که همه آنها یک گوشی که قبلا عاشقش بودند را به یاد می آورند. او توضیح داد که چگونه قالب کلی طراحی ظاهری یا همان form factor نوکیا ۳۳۱۰ جدید، حدود یک ماه طول کشید تا درست شود. طرح ها قبل از مدل های متعدد آمدند و پس از آن که طراحی نهایی شکل گرفت، یک تغییر کوچک در اندازه صفحه نمایش، محصول نهایی را “دوست داشتنی” ساخت.

این دشوار است که باور کنیم یک تغییر کوچک می تواند چنین تاثیر بزرگی بر روی یک دستگاه داشته باشد؛ اما Forsyth می گوید که این موضوع به واقع مشهود است، حتی به چشم افراد ناوارد و معمولی.

Forsyth می گوید که گوشی های قدیم و جدید، زمانی که کنار هم قرار گرفته “هر کس می تواند آن را متوجه شود، لازم نیست که شما یک طراح باشید؛ آن خاص است، در حالی که دیگری نیست”.

Forsyth افزود:

این به ما کمک می کند که دلایل کسب و کار را برای انجام کارها درک کنیم؛ مانند انتخاب رنگ خاص برای مناطقی خاص، و این زمانی که ما یک محصول را طراحی می کنیم باعث ایجاد تفاوت می شود.

همکاری نزدیک با همه بخش ها هم نکته کلیدی مشابهی است. اغلب بین مهندسین و طراحان اختلافاتی وجود دارد و این موضوع در نهایت با یک راه حل توافقی که تخصص فردی، درک مشترک و تجربه طولانی مدت هر دو تیم را به یکدیگر متصل می سازد، پایان می یابد. یک مثال عالی برای این مورد، صفحه نمایش نوکیا ۷٫۱ است. همانند قبل، شما بلافاصله متوجه اختلاف چشمگیری بین آن و دستگاه های دیگر نخواهید شد، اما این نسبتا خاص است.

نگاهی به تولد HMD Global و بازگشت مجدد نوکیا 4

Forsyth شروع به طراحی روی وایت بورد کرد و گفت که تیمش زمان زیادی را مشغول به کار بوده اند تا نوکیا ۷٫۱ به جایی که امروز در آن قرار گرفته، برسد.

Forsyth در حالی که مشغول به طراحی است می گوید، این صفحه نمایش “بسیاری از اصول طراحی و مهندسی استاندارد را به مبارزه دعوت می کند” و با افتخار ادامه می دهد که این گوشی هنوز هم تمام آزمون های سقوط داخلی مهم برای دستگاه ها را با موفقیت پشت سر می گذارد. با کمی دقت شما خواهید دید که به نظر می رسد پوشش گوریلا گلس با بدنه فلزی یکپارچه شده و به هم متصل هستند، که این موضوع معمولا به این معنی است که گوشی در صورت سقوط خواهد شکست، زیرا چیزی برای جذب ضربه وجود ندارد. بسیاری از تولیدکنندگان از یک نوار نیم میلی متری از جنس پلاستیک برای جدا کردن این بخش ها استفاده می کنند و این واشر به جذب ضربه کمک می کند. این یک گزینه امن است، اما شما می توانید آن را زیر انگشت خود احساس کنید و همچنین در هنگام مشاهده گوشی خود، آن را ببینید. جالب است بدانید که این بخش در نوکیا ۷٫۱ وجود ندارد.

راه حل تیم، تماما به چسبی که استفاده می شود ربط دارد. در نوکیا ۷٫۱، یک واشر فومی شناور ضخیم تر استفاده شده است که هر چند قابل مشاهده و لمس نیست، ولی با این حال موجب به دست آمدن نتایج باور نکردنی در آزمون های سقوط شده است. تیم طراحی باید بداند که مهندسان به فکر مشکل بوده اند – ارتباط شیشه و فلز برابر با یک گوشی خرد شده است. تیم ها مستقیما درباره این مسئله صحبت کردند و نهایتا به طور مشترک یک راه حل ارائه دادند.

“من نمی خواهم زمانی که گوشی را رها کردم در مورد آن نگران باشم، […] این بخشی از میراث نوکیا است”

داستان مشابهی نیز برای محل قرار گرفتن لنزهای دوربین وجود دارد. دوربین در گوشی های نوکیا در بخش میانی بالای دستگاه قرار دارد و این موضوع صرفا به دلایل زیبایی شناختی صورت نمی گیرد. این برای پنهان کردن برآمدگی دوربین بوده که امروزه در انحنای گوشی ضروری است. مهندسان ترجیح می دهند که لنزها را به سمت کناره ها منتقل کنند، که فضای برد را در بالای دستگاه به حداکثر می رساند. اما Forsyth همچنان برای قرار دادن لنزها در مرکز تلاش کرده است، همانطور که در گوشی های قدیمی تر نوکیا که پیش از HMD تولید شده اند نیز انجام می شده است. Forsyth می گوید “آنها موقعیتی را پیدا نکردند که آن اتفاق رخ ندهد”، که نشان می دهد از نقطه نظر مهندسی هیچ دلیلی وجود ندارد که یک دوربین باید در یک گوشه قرار بگیرد. این هارمونی منجر به ایجاد برخی مدل های خیره کننده و مدرن، از نوکیا ۷٫۱ تا نوکیا ۸ سیروکو شده است.

درباره آینده چطور؟ Forsyth قبل از توضیح این که “من نمی خواهم زمانی که گوشی را رها کردم در مورد آن نگران باشم. ما برخی طرح های مفهومی برای حل مشکل داریم، همچنان با طرح های زیبا. این بخشی از میراث نوکیا است.” پرده برداشت که “ما این طرح های مفهومی شاداب و جذاب را تهیه کرده ایم”.

نوکیا 9 PureView

HMD چیزهای بیشتری در مورد برنامه های خود برای دستگاه های آینده را به اشتراک نگذاشته است، اما یک جریان ثابت از شایعات در رابطه با دستگاه بالقوه بعدی آنها وجود دارد، دستگاهی که به نظر می رسد نوکیا ۹ PureView نام خواهد داشت. شایعات نشان می دهند که نوکیا ۹ PureView یک گوشی هوشمند پرچمدار است که از لنز دوربین زایس استفاده خواهد کرد و فنلاندی ها با همکاری شرکت Light ماژول دوربین پنج گانه آن را توسعه داده اند.

۲۰۱۹: رشد در ایالات متحده

در طول دو سال، HMD موفق شده نام تجاری نوکیا را به دوباره در میان آحاد مردم احیا کند. رانتالا خصوصا بابت این موضوع خوشحال است که نوکیا به عنوان یکی از معدود سازنده های اروپایی که مردم می توانند گوشی های هوشمند آن را انتخاب کنند، به بازار بازگشته است.

اما یک بازار کلیدی وجود دارد که توجه زیادی به آن نشده است: ایالات متحده آمریکا. در حقیقت هنوز روزهای اولیه برای گسترش HMD در این منطقه است. این شرکت تعداد انگشت شماری از دستگاه های خود مانند نوکیا ۶٫۱ و نوکیا ۷٫۱ را از طریق خرده فروشانی از قبیل آمازون، Best Buy و Target در این منطقه عرضه می کند. رانتالا می گوید HMD در ابتدا با هدف مصرف کنندگان در این بازار حضور دارد، نه رقابت مستقیم با سامسونگ و اپل.

وی افزوده است:

ایالات متحده یکی از بزرگترین بازار گوشی های هوشمند در جهان است و بزرگانی در آنجا وجود دارند – بازیکنان بزرگی که ما احترام زیادی برایشان قائل هستیم، بنابراین ما در یک ماجراجویی هستیم. ما همچنین می خواهیم در ایالات متحده به عنوان یکی از برندهای پیشرو در زمینه گوشی های هوشمند حضور باشیم و ما می دانیم که رسیدن به این هدف، زمان زیادی نیاز دارد. ما واقعا می خواهیم کسب و کار خود را در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ ارتقا دهیم و ما به واقع کاملا مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد.

Capelli موافق این موضوع بوده و معتقد است که ایالات متحده برای رشد HMD بسیار مهم است، خصوصا فروش از طریق اپراتورهای اصلی مانند AT&T و ورایزون. برای این منظور، به تازگی HMD همکاری های کلیدی با Rogers Wireless در کانادا و Cricket Wireless (متعلق به AT&T) و ورایزون در ایالات متحده را اعلام کرده است. این شرکت در اولین همکاری مهم خود در این بخش از اقیانوس اطلس، سه گوشی فعلی خود – که البته تفاوت هایی با نسخه جهانی دارند – را به این اپراتورها آورده است. اکثر مردم در ایالات متحده از طریق اپراتورها گوشی های هوشمند خود را خریداری می کنند، و به همین دلیل است که HMD تا به حال یک پرچمدار واقعی را به ارمغان نیاورده است، زیرا می داند که “بدون شرکای اپراتوری” موفقیت بسیار دشوار است. با این همکاری جدید، این روند خیلی زود تغییر خواهد کرد.

سال جاری برای گسترش فعالیت HMD بسیار اهمیت دارد، اما زمانی که پرسیده شد آیا این شرکت در نظر دارد سبد محصولات خود را به انواع دیگری از دستگاه ها نیز گسترش دهد – از قبیل محصولات پوشیدنی، یا دستگاه های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده – رانتالا پاسخ داد که HMD “تمرکز بر کسب و کار گوشی های موبایل” دارد. (توجه داشته باشید که فعالیت های HMD از Nokia Technologies که بر روی واقعیت مجازی و سایر فناوری های در حال ظهور مانند دوربین Ozo فعالیت داشته است، متمایز است.)

رانتالا اظهار داشت:

این واقعا کانون تمرکز ما بوده است، زیرا ما می خواهیم این کار را به درستی انجام دهیم، و این موضوع به توجه کامل ما نیاز دارد. این چیزی است که ما می توانیم کسب و کار خود را در اطراف آن ایجاد کنیم…. در سال های آینده ما واقعا می خواهیم چیزهای جدید را برای مصرف کنندگان کشف کنیم.

اما در حال حاضر، همه نگاه ها به رشد در ایالات متحده است، البته در کنار حصول اطمینان از پاسخگویی HMD به نیازهای جوانان. رانتالا می گوید دو سوم از افرادی که گوشی هوشمند نوکیا را خریداری کرده اند، زیر ۳۵ سال سن دارند و این شرکت در حال برنامه ریزی برای گذاشتن «تمرکز شدید» بر روی نسل های جوان است تا آنها «نسل بعدی کاربران نوکیا» شوند.

شما صحبت های مدیران HMD را چگونه ارزیابی می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع :
DIGITALTRENDS

دیدگاه ها

  • محمد ۲۲/۱۱/۱۳۹۷ :: ۲۳:۴۴
    6 2

    فقط امیدوارم روزی نرسه که HMD برند نوکیا رو کلا حذف کنه و برند HMD رو جایگزین کنه

  • محمدهادی ۲۲/۱۱/۱۳۹۷ :: ۲۳:۵۳
    6 1

    بنظر میاد دیگه اچ ام دی اون تمرکز خاصی که تو اخبار های گذشته از منطقه هند و چین داشت رو نداره و احتمالا یه چیزی باعث شده نوکیا اچ ام دی متوجه بازار ایالت متحده بشه
    حالا اینکه چه چیزی باعث این موضوع شده رو درست حسابی نمیگن،براورده نشدنشون از حجم فروش تو چین و هند،یام که صرفا گسترش بازار فروششون تو اروپا و امریکا درکنار فعالیت همزمان در منطقه هند و چین…
    بهرحال آرزوی موفقیت هرچه بیشتر و سریعتر برای برند دوست داشتنی خودم نوکیا میکنم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *